سککوک (سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار) امروز در سومین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. به گزارش شاتا سککوک سامانه ای برای ارتقا و تسهیل تعاملات تجاری داخلی و بین المللی است که از جمله خدمات ویژه آن می توان به ارائه کارت اعتباری به منظور خرید از فروشگاه های سککوک، ارائه راهکارهای مدرن مدیریت و تامین مالی زنجیره تامین، ارائه راهکارهای مدیرن مدیریت لجستیک، ارائه ابزارهای نوین پرداخت اعتباری و مدت دار برای انجام معاملات تجاری و تسهیل در صدور ضمانتنامه خرد تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال توسط صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک اشاره کرد.
حذف قیمتهای حاشیه بازار ازجمله پیـش شرطهای شورای رقابت برای موافقت با افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی است اما این روزها فاصله قیمت خودروهای داخلی از شرکتهای خودروسازی تا بازار آزاد بهشدت افزایش یافته است.البته در این میان منصور معظمی، معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده که قیمت خودرو از ابتدای امسال فقط ۷.۶ درصد افزایش یافته است. به گفته او، خودروسازان درصدد افزایش قیمت هستند ولی شورای رقابت موافقت نکرده است.نظر رئیس شورای رقابت طی مصاحبه ای در این خصوص به این شرح است:
در شرایطی که زنجیره خودروسازی کشور به دنبال متقاعد کردن دولت برای آزاد کردن قیمت خودرو است، گفته میشود حسن روحانی مخالف این موضوع بوده و آزادسازی را زمینهساز افزایش شدید قیمتها میداند. موضوع آزادسازی قیمت خودرو با رئیسجمهوری در میان گذاشته شده، اما وی با این موضوع مخالفت کرده است. به گفته این منبع آگاه، دلیل مخالفت رئیسجمهوری با آزادسازی قیمت خودرو، بیم از افزایش بیش از حد قیمتها و حذف بخشی از مشتریان از بازار بوده است.موضوع آزادسازی قیمت خودرو سالهاست از سوی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان و حتی برخی مقامات گذشته و حال وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطرح میشود، با این حال قیمتگذاری بخش عظیمی از خودروهای داخلی، هنوز هم از اختیار خودروسازان خارج است.
رضا شیوا: گرچه شورای رقابت قبلا از واگذاری سهام شرکتهای دولتی به بخش خصوصی مانند واگذاری سهام گروه بهمن به کروز حمایت کرده اما طبق قانون مدیران این شرکتها نمیتوانند بهطور همزمان سهامدار و عضو هیأتمدیره شرکتهای کروز، بهمن و ایرانخودرو باشند.ساختار معیوب مالکیت از مهمترین معضلات اقتصاد ایران به شمار میآید. در این میان صنعت خودرو در سالهای اخیر از محل ساختارهای پیچیده بهوجود آمده از محل منابع دولتی و خصوصی بیشترین ضربه را خورده است. در تازهترین تحول شرکت ایرانخودرو، زمان برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده خود را برای انتخاب هیأتمدیره اعلام کرده؛ قرار است این مجمع در 28مردادماه جاری برگزار شود.نکتهای که مجمع فوقالعاده صاحبان سهام ایرانخودرو را با اهمیتتر از قبل جلوه میدهد ساختار مالکیت در این شرکت است.