-
جلسه 698 شورای رقابت
-
جلسه 698 شورای رقابت
-
جلسه 697 شورای رقابت
-
جلسه 697 شورای رقابت
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
جلسه 696 شورای رقابت
-
جلسه 696 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آبان 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
سازمان تجارت جهانی گزارش کرد: جایگاه ایران در تجارت ۲۰۱۸
- توضیحات
سازمان تجارت جهانی« تازهترین گزارش خود را تحت عنوان «بررسی آماری تجارت جهانی ۲۰۱۹» منتشر کرد. براساس یافتههای این گزارش که آمار سال گذشته را مورد بررسی قرار داده است، بهدنبال تشدید تنشهای تجاری، جریان تجارت و تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۱۸ کند شد. در واقع افزایش تنشهای تجاری و نااطمینانیهای مربوط به سیاستهای اقتصادی باعث شد تا جریان تجارت جهانی در سال گذشته با بادهای مخالف سنگین مواجه شود. در بخشی از این گزارش رتبهبندی بزرگترین صادرکنندگان و واردکنندگان جهان در ۲۰۱۸ ارائه شده است. براساس این رتبهبندیها، در سال ۲۰۱۸، ایران با حجم صادرات ۱۰۸ میلیارد دلاری، سیوهفتمین اقتصاد بزرگ صادرکننده جهان بوده، حجمی که حکایت از افزایش سالانه ۱۶ درصدی و سهم ۶/۰ درصدی از کل صادرات جهان دارد.
فک رهن؛ مهمترین شرط واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا است
- توضیحات
محمود قامت، مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاههای سازمان خصوصیسازی،گفت: مهمترین شرط برای واگذاری دو خودروساز ایرانخودرو و سایپا، فک رهن سهام آنهاست که فعلا در وثیقه بانکها قرار دارد. مطابق مصوبه هیات واگذاری در تاریخ 4 خرداد 98، قرار شد باقیمانده سهام دولت در دو خودروسازی سایپا و ایرانخودرو، مانند 16 شرکت بورسی و فرابورسی دیگر واگذار شود، اما برای عملیاتی شدن این واگذاری باید آمادگیهایی در این دو شرکت انجام شود. به گفته قامت، سهام دولت در دو کارخانه خودروسازی به صورت مدیریتی است و کنترلی نیست؛ یعنی اگر کسی این سهام را خریداری کند، میتواند یک صندلی هیات مدیره را در اختیار گیرد، اما نمیتواند مدیرعامل انتخاب کند.
نباید شورای رقابت از قیمتگذاری خارج میشد
- توضیحات
ناصر سراج با حضور در نمایشگاه الکامپ ۹۸ و بازدید از بخشهای مختلف غرفههای قوه قضاییه در جمع خبرنگاران افزود: نباید شورای رقابت از قیمت گذاری خارج میشد و متاسفانه وزیر صنعت هم خیلی موافق نیست. وی گفت: شورای رقابت براساس فرمولی قیمت خودرو را تعیین میکرد و مبنای این قیمت گذاری تورم بخشی استعلام شده از بانک مرکزی بود. سراج افزود: شرایط به خوبی پیش میرفت، اما خودروسازان قانع نبودند و دوست داشتند بی در و پیکر قیمت را افزایش دهند و آن را به شورای هماهنگی بردند و اختیار را از شورای رقابت گرفتند، در حالی که طبق قانون کسی نمیتواند اختیارات شورای رقابت را کم کند.
20 ویژگی جامعه پذیرای رقابت
- توضیحات
سیدحمید کلانتری (رئیس انجمن بهرهوری ایران) : با ارائه ویژگیهای جامعهای که رقابت در آن امری مطلوب و پذیرفته است، میتوان در راه توسعه و اعتلای کشور، تلاش کرد. این 20 ویژگی عبارتند از: 1- در این جامعه، سرمایه اجتماعی یک موضوع مهم تلقی میشود و همه در حفظ آن میکوشند. 2- اعتماد عمومی، اعتماد مردم به دولت، اعتماد دولت به مردم و اعتماد مردم به مردم، امری رایج است. 3- شفافیت در همه امور، در گزارش عملکرد دستگاههای دولتی، نهادهای اقتصادی، موسسات عمومی و شرکتهای بزرگ مورد تاکید است.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority