دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو در جلسه شماره 543 شورای رقابت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به اتفاق آراء مصوب گردید.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت؛ متعاقب انقضای مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوا مورخ 1400/07/28، پس از جلسات مکرر با حضور همه ذینفعان بازار خودرو از جمله نمایندگان وزارت صمت، سازمان بورس و اوراق بهادار، خودروسازان، انجمنهای مربوطه، بانک مرکزی و...، دستورالعمل خودرو با در نظر گرفتن جمیع جوانب به رأی گذاشته و با اتفاق آراء اعضا به تصویب رسید.
دریافت فایل PDF دستورالعمل تنظیم بازار خودرو
مورخ 16 بهمن 1401
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
مرتضی جاوید با استفاده از اظهارات گمراه کننده از طریق انتشار و فروش کتاب و محصولات آموزشی با عنوان «دوپینگ مغز»، به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم و جریمه شد..
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت؛ بر اساس رأی شورای رقابت آقای مرتضی جاوید به دلیل اظهارات گمراه کننده از طریق انتشار و فروش سه جلد کتاب و سه پکیج لوح فشرده با عنوان «دوپینگ مغز» که بر روی جلد آنها عبارت «گام هایی کاملاً عملی و موثر برای تقویت بیش از ده برابر دو نیمکره مغز و قدرت های ذهنی» ذکر شده است و همچنین نامیدن خود به عنوان «سلطان حافظه ایران»، به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم شد. به این ترتیب شورای رقابت بر اساس بند 3 ماده 61 قانون سیاستهای کلی اصل 44، مرتضی جاوید را به توقف و عدم تکرار اصطلاح «تقویت بیش از ده برابری دو نیمکره مغز و قدرتهای ذهنی» و عبارات مشابه با آن ملزم همچنین به مبلغ دو میلیارد و نهصد و نود و دو میلیون ریال جریمه نقدی کرد.
پیرو روند معمول اطلاع رسانی روابط عمومی مرکز ملی رقابت، موارد ذیل ماحصل جلسه 540 شورای رقابت در خصوص بازار خودرو به اطلاع افکار عموم میرسد:
1- ساختار بازار خودرو کشور به دلیل محدودیتهای طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضاً مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران،نوسانات ارزی و رویکرد سفته بازانه در بازار ها از جمله بازار خودرو و مؤلفه های دیگر مرتبط با این بازار، در حال حاضر هیچ راه حل بهینهای نداشته و لذا شورای رقابت تلاش میکند بهترین نسخه را برای مدیریت بازار خودرو، در شرایط کنونی، در دو مقطع کوتاه مدت و بلند مدت برنامهریزی و عملیاتی کند. در این راستا برنامه کوتاه مدت شورای رقابت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو با در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان و واقعیت های موجود در بازار و برنامه بلندمدت در پی انجام اصلاحات اساسی و نهادینه کردن فضای رقابتی در این بازار میباشد.
2-طبق ماده 58 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و مطالعات انجام شده در مرکز ملی رقابت، بازار خودرو مصداق بازار انحصاری بوده و مشمول بند 5 این ماده میباشد.
نظر به ضرورت اطلاعرسانی تصمیمات شورای رقابت و سیاست این شورا مبنی بر شفافیت و پاسخگویی، روابط عمومی مرکز ملی رقابت خود را موظف به اطلاعرسانی دقیق و به موقع دانسته و این مهم را به صورت مرتب از طریق وبسایت مرکز ملی رقابت اطلاعرسانی خواهد نمود.
در این چارچوب با عنایت به التهاب ایجاد شده در بازار خودرو و ضرورت تبیین اقدامات شورای رقابت، موارد زیر به اطلاع عموم میرسد.
1. از ابتدای فعالیت دوره سوم شورا در اردیبهشت 1401 بررسی و پایش بازار خودرو و سیاستهای مربوطه در دستور کار مرکز ملی رقابت قرار گرفت و با اتمام اعتبار مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و طی جلسات 527، 528 و نهایتاً 533 این شورا، کارگروه خودرو با هدف پایش و پیشنهاد سیاستهای مربوط به این بازار ایجاد گردید.