منو

دستور جلسات

دکتر رضا شیوا رئیس شورا و مرکز ملی رقابت با تاکید بر اینکه تا اطمینان از تولید خودرو حاصل نشده از پیش فروش آن باید خودداری شود ، اظهار داشتند : چند ماه است که توافق بین شورای رقابت و خودرو سازان در مورد 5 شرط شورا ی رقابت منجر به ثبات بازار شده است. در این توافق ، خودروسازان از سوی شورای رقابت ملزم به رعایت 5 شرط به شرح زیر شده بودند.



شرط اول در رابطه با افزایش میزان تولید خودرو بود،که خوشبختانه در این مدت خودوروسازان تیراژ تولید خود را بالا بردند و ما همچنان بازار را در این زمینه رصد می کنیم و به جز 2 خودرو که بازار حاشیه آن به حداقل رسیده ، بقیه خودروها بازار حاشیه ندارند.
بعضی معتقدند بازار دچار رکود شده در حالیکه به هیچ عنوان اینگونه نیست و شرایط فعلی حاکم در بازار خودرو به دلیل وضعیت بسیار مناسب تولید خودرو می باشد.
وی افزود: از دیگر شروطی که شورا بر آن پافشاری داشت چارچوب و محتوی قرار داد ها بود که درنتیجه این توافق، مفاد قراردادها به نفع مصرف کننده و همچنین تولید کننده  تغییر داده شد.
البته ابتدا قراردادهای خودرو های ساخت داخل را اصلاح کردیم و در حال حاضر اصلاح قرارداد فروش خودرو های وارداتی را شروع کردیم. با این هدف که قراردادهای منصفانه ای تنظیم شود زیرا اگر اقتصاد مسلطی حاکم باشد، قانونگذار این را بر عهده شورا گذاشته تا جلوی تحمیل قراردادهای غیر منصفانه به خریدارن را بگیریم هم اکنون این قرارداد ها به طور مطلوبی تنظیم شده اند و در حال حاضر هم در سایت مرکز ملی رقابت و هم در سایت خودروسازان موجود است اگر احیانا کسی نقطه نظر یا پیشنهادی دارد می تواند به ما منتقل نماید  تا ما پس از بررسی نسبت به اصلاح آن اقدام نماییم.
همچنین در این مدت مقوله دلال بازی و واسطه گری نیز کاهش پیدا کرده است فروش به نحوی که در گذشته بود به هیچ وجه دیگر اتفاق نمی افتد و هم اکنون سایت های خودروسازان باز هستند و خریداران می توانند به صورت مستقیم از کارخانه خریداری کنند لذا قیمت ها و مبالغ اضافی که قبلاً از طریق واسطه ها  مطالبه می شد دیگر وجود و کار کرد ندارد و لازم نیست پرداخت شود و ما از این بابت بسیار راضی هستیم.
همچنین دکتر شیوا در ارتباط با شکایات ارائه شده به مرکز نیز گفت: رسیدگی های لازم در این مورد انجام شده است  و خوشبختانه تعداد این شکایات در مورد سایپا تقریبا به صفر رسیده و ایران خودرو نیز قول مساعد داده است تا آخر این هفته تعداد شکایات انجام شده از این شرکت را به صفر برساند در نتیجه میزان شکایت از خودروسازان به حداقل رسیده است.
ما همواره تاکید داشته ایم خودرو سازان به مقوله کیفیت توجه ویژه ای داشته باشند و آنها قول داده اند تا در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند و امیدواریم تا پایان سال به نتایج مناسبی در ارتباط با کیفیت خودروهای تولید داخل برسیم.
خودرو ال90 نیز از آن دست خودروهایی است که قیمت گذاری آن توسط شورا انجام شده است . به نظر می رسد شرکت هایی مثل رنو که دریک مقطع زمانی خاص، با شرایطی خاص وارد بازار ایران شدند. پایبند به قراردادهای اولیه خود نیستند چرا که وقتی با خودروسازها در خصوص لزوم پایبندی به تعهداتشان صحبت می کنیم آنها شرکت رنو را در زمینه عدم تحقق تعهدات مقصر می دانند و وقتی با رنو صحبت
می شود آنها خودرو سازان ما را مقصر می دانند.
در این بین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بررسی کند که خودرو هایی که قرار است در ایران مونتاژ شود تضامین محکمی از شرکت های مربوطه گرفته شود بطور مثال مردم تعداد زیادی خودرو مگان خریداری کردند و متعاقب آن یا رنو دیگر این خودرو را وارد ایران نکرد و یا خودرو سازان نتوانستند تولید این محصول را تداوم بدهند ! درنتیجه خریداران  مجبور به جایگزین کردن این خودرو با خودرو دیگری شدند.
وی گفت: در حال حاضر این نگرانی برای خودرو ال 90 و یا خودرو های مونتاژی دیگر هم وجود دارد به نظر من پیش فروش خودروهایی که ما مطمئن نیستیم بتوانیم تولید بکنیم ، کار اشتباهی است و وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید جلوی  این کار را بگیرد.شرکت ها وقتی اطمینان ندارند که آیا خودرو ساز خارجی ، قطعات  و یا بسته قطعات و تجهیزات خودرو را برای مونتاژ تحویل می دهد یا خیر پیش فروش آن دور از ثواب و منطق است.
همینطور از مردم هم این انتظار می رود ، وقتی برای یک خودرو تبلیغ خاص می شود برای خرید آن عجله و شتاب  نکنند لازم است به لحاظ دوام حضورش در کشور تحقیق و بررسی کنند همچنین  وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مورد خودروهای مونتاژی باید سازکار تضمین و تعهد محکمی را ایجاد نماید تا بتوان در صورت بروز مشکل  پیگیری و طلب خسارت کرد.
هیچ خودرو سازی نباید خودرویی که اطمینان از استمرار تولید آن ندارد را پیش فروش کند بخصوص پیش فروش بلند مدت مثلا برای 1سال آتی. شما وقتی برای تولید یک خودروخاص وابسته به کشور دیگری هستید مسایل و مشکلات مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد حالا چگونه  برای یک سال آینده  یک خودرو را پیش فروش می کنید.
او خاطر نشان کرد : ما درشورای رقابت به 2 خودرو ساز درمورد ال 90 تذکر دادیم و تهدید کردیم که حتماً باید تا پایان سال تعهداتشان را ا انجام بدهند و فروش نقدی نداشته باشند و حتی توصیه هم می کنیم که از پیش فروش ال 90 تا زمانیکه یک قرارداد محکم با رنو پارس منعقد نکرده اند ، خودداری کنند  .
زیرا باید اطمینان داشته باشیم که آیادر آینده آن شرکت یا آن کشور برابر تعهدات ما به مشتریان و برحسب ضمانت های اخذ شده به ما قطعات خواهد داد یا خیر.
درحال حاضر با توجه به قراردادهای جدید دیگر هیچ خودروسازی نمی تواند به مشتری تحمیل کند که نوع خودرو خود را ازسرناچاری و علیرغم تقاضای اولیه تعویض کند.
همچنین قراردادهای خودروهای وارداتی هم باید سرو سامان پیدا کند. زیرا این شرکت ها نیز پیش فروش می کنند و بعد در زمان تحویل تغییراتی در قیمت ها اعمال می کنند. البته به دلیل رقابتی بودن واردات خودرو ، شورای رقابت در این زمینه وارد نشده است ولی گاهاً شکایت هایی از این شرکت ها به دلیل انجام ندادن تعهداتشان به شورا ارسال می شود که حتما باید تشکیلاتی در وزارت صنت، معدن و تجارت وجود داشته باشد که به این موارد رسیدگی کند.
بنابراین هر کس ادعا دارد که وارد کننده خودرو است باید با سرمایه خود این کار را انجام دهد این روش درست نیست که با سرمایه مردم خودرو یا قطعات خریداری گردد و وارد کشور شود و بعد از گذشت چند ماه نیز تغییراتی در نحوه وشرایط فروش و حتی قیمت ها، به مردم صورت دهند و ریسک کارشان را به مشتری منتقل نمایند.