منو

مصوبات جلسات

جلسه پانصد و پنجاه و ششم شورای رقابت مورخ 1401/12/20 برگزار شد .

موضوع اول: اجرای دستورالعمل تنظیم بازار روغن پایه (ارائه گزارش جلسات کارگروه روغن پایه)

در اجرای دستورالعمل تنظیم بازار روغن پایه موضوع جلسه 519 شورای رقابت، با عنایت به برگزاری جلسات کارگروه موضوع ماده2 این دستورالعمل و ارائه پیشنهادات مربوطه، موارد زیر به تصویب شورای رقابت رسید: 1-وزارت صنعت موظف است کلیه اقدامات لازم برای ثبت اطلاعات خریداران روغن‌پایه در سامانه بهین‌یاب و راه‌اندازی این سامانه برای خرید روغن پایه در بورس را حداکثر تا قبل از عرضه هفته اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ انجام دهد. پس از این تاریخ تنها شرکت‌های ثبت شده در سامانه بهین‌یاب مجاز به خرید روغن پایه در بورس هستند.
2-مواد زیر به دستورالعمل تنظیم بازار روغن پایه اضافه می‌گردد:
الف. کلیه خریداران روغن پایه از بورس کالا مکلّف هستند اطلاعات مربوط به تولید و فروش روغن نهایی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند. اطلاعات ثبت شده در سامانه بهین‌یاب و سامانه جامع تجارت مبنای بازنگری در میزان کف عرضه برای دوره‌های بعدی خواهد بود.
ب. کلیه خریداران روغن پایه از بورس کالا که روغن نهایی تولیدشده خود را صادر می‌کنند موظفند ارز حاصل از صادرات خود را مشابه چهار پالایشگاه روغن ساز، مطابق ضوابط بانک مرکزی عرضه نمایند.
3- کف عرضه هفتگی روغن پایه، موضوع ماده3 دستورالعمل تنظیم روغن پایه به شرح زیر مصوب گردید:
روغن پایه SN150 آبادان: 515
روغن پایه SN150: ۷۳۳
روغن پایه SN500: ۲۱۷۸
روغن پایه SN600: ۴۹۷
روغن پایه برایت استاک: ۷۸
کل: ۴۰۰۰
میزان عرضه هر یک از واحد‌های تولید‌کننده روغن‌پایه (چهار شرکت نفت بهران، سپاهان، ایرانول و پارس) با قید رعایت اعداد جدول فوق‌الذکر توسط انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران تعیین می‌گردد.

موضوع دوم: شکایت آقای وحید سمیع پور مبنی بر امتناع بلاوجه از صدور پروانه تأسیس داروخانه دامپزشکی

در خصوص شکایت آقای وحید سمیع پور به طرفیت سازمان نظام دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری طی شکوائیه به شماره ثبتی 17-00-2353-و مورخ 11/10/1401 مبنی بر امتناع بلاوجه از صدور مجوز "تاسیس داروخانه دامپزشکی"، اعضای شورای رقابت با توجه به مفاد شکایت تقدیمی، دفاعیات مشتکی‌عنه و گزارش کارشناسی پرونده به شرح ذیل مبادرت به اتخاذ تصمیم نمودند:
-شاکی با طرح شکایتی به شرح مذکور، بیان نمودند علیرغم درخواست های مکرر تاکنون بصورت مکتوب چیزی ابلاغ نشده و اعلام شده به دلیل عدم تناسب داروخانه و درمانگاه برخلاف ماد ه 2 قانون افزایش بهره وری و نامه وزیر جهادکشاورزی است که درخواست ابطال مجوز واکسیناسیون را به نظام دامپزشکی استان داده ام و درخواست صدور پروانه تاسیس داروخانه دامپزشکی را دارم. -مشتکی عنه عنوان می دارد ایشان در حال حاضر دارای پروانه فعال در حوزه واکسیناسیون دامپزشکی به شماره 38/3963 بوده که تا تاریخ 10/10/1404 دارای اعتبار می باشد و دریافت دو مجوز همزمان برای یک فرد در حوزه دارو و درمان طبق قوانین موجود امکان پذیر نمی باشد.
-بر اساس بند ج ماده 2 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی،نظام دامپزشکی مکلف به صدور پروانه های بخش خصوصی دامپزشکی(داروخانه، درمانگاه و .....) متناسب با استعدادهای مناطق مختلف می باشد و در قانون فوق، اشاره مستقیم به رعایت تناسب بین پروانه های مراکز بخش خصوصی و استعدادهای منطقه(جمعیت دامی و ...) شده که در حال حاضر شهرستان شهرکرد با داشتن 21 پروانه فعال داروخانه و 5 مرکز درمانی تمام وقت و تعداد ناکافی جمعیت دامی، که بر اساس قوانین ابلاغی به ازای هر داروخانه باید 5 مرکز درمانی فعال(دارای پروانه)باشد، لذا صدور پروانه جدید باعث افزایش عدم تناسب در سطح منطقه می گردد.
-اعضاء شورای رقابت به اتفاق آراء حکم به الزام مشتکی عنه از طریق صدور مجوز تاسیس داروخانه دامپزشکی(مشروط بر ابطال پروانه واکسیناسیون دامپزشکی) در حق آقای وحید سمیع پور توسط سازمان نظام دامپزشکی استان چهارمحال بختیاری اتخاذ و اعلام می نماید.
با عنایت به ماده 18 آیین نامه نحوه تحقیق و بازرسی، رسیدگی به شکایات و اجرای آرای شورای رقابت ناظر به ماده 303 و 305 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی تصمیم صادره غیابی و با عنایت به 306 قانون پیش گفته ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در شورای رقابت می‌باشد و وفق ماده 63 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 63 این قانون خواهد بود.