منو

مصوبات جلسات

جلسه پانصد و پنجاه و چهارم شورای رقابت مورخ 1401/12/16 برگزار شد.

موضوع اول: شکایت شرکت تک تام مبنی بر اخلال در رقابت از طریق ایجاد انحصار دولتی سازمان انتقال خون ایران

درخصوص شکایت شرکت تک تام به طرفیت سازمان انتقال خون به شماره 17/01/1035 مورخ 30/5/1401 با موضوع اخلال در رقابت از طریق ایجاد انحصار دولتی (استنکاف بلاوجه از برگزاری مناقصه و اقدام به خرید مستقیم آنهم با بیش از دو برابر ارز بری) و صدور دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرائی قرارداد خرید تا حصول تکلیف قطعی شکایت و اتخاذ تصمیم مبنی بر فسخ قرارداد صدرالذکر و الزام مشتکی عنه به برگزاری مناقصه که خلاصه اظهارات شاکی عبارت است از اینکه سازمان انتقال خون تصمیم به خرید اقلام مصرفی برای 22 دستگاه اتوماسیون گروه بندی خون برای 11 مرکز خود داشته است که بدنبال ایرادات سازمان بازرسی برگزاری مناقصه لغو شد اما به جای رفع ایراد و تجدید مناقصه نماید، طی تنظیم عدم الزام به برگزاری مناقصه اقدام به عقد قرارداد مستقیم با یکی از شرکت کنندگان مناقصه نموده است. سازمان انتقال خون در دفاع اعلام نمود که این سازمان در سال 99 تا 1401 به صورت قرارداد عدم الزام مناقصه برای 4 مرکز انتقال خون دستگاه های با تکنولوژی solidphase از شرکت تک تام خریداری نموده است . در سال 1401 با عنایت به برنامه توسعه و گسترش سیستم اتوماسیون گروه بندی در سایر مراکز انتقال خون کشور برای 11 مرکز انتقال خون اقدام به خرید دستگاه با تکنولوژی magnet به روش عدم الزام مناقصه نمود تا فقط به تکنولوژی سابق متکی نباید. با عنایت به اینکه انجام تست گروهبندی به روش اتوماسیون با تکنولوژی های متفاوتی از قبیل solidphase ، magnet و CAT قابل انجام است برنامه سازمان برای جلوگیری از بحران در تأمین اقلام استراتژیک دعوت از سایر تأمین کنندگان بوده است. -شورای رقابت با توجه به محتویات پرونده و استماع اظهارات طرفین و گزارش کارشناسی پرونده ابتداً به اتفاق آراء تصویب نمود که با توجه به عدم احراز فوریت امر با درخواست شاکی مبنی بر صدور دستور موقت موافقت نمی‌شود و درخواست ایشان رد می گردد.
- در خصوص ماهیت دعوا نیز با توجه به بند 12 ماده 2 قانون اساسنامه سازمان انتقال خون که در بیان وظایف و اختیارات این سازمان بیان می‌کند که (تعیین شرایط استاندارد برای جمع‌آوری، نگهداری خون و فراکسیونهای پلاسما، وسایل مورد مصرف، صدور کارت و شرایط پزشکی مجاز برای اهداء‌خون). همچنین با توجه به اظهارات نماینده محترم سازمان بازرسی در جلسه رسیدگی مورخ 3/8/1401 شورای رقابت مبنی بر اینکه این سازمان به دلیل اینکه صرفاً یک متقاضی برای شرکت در مناقصه خرید دستگاه با تکنولوژی magnet وجود داشته است لذا برگزاری مناقصه دلیلی نداشت و براساس قانون برگزاری مناقصات مناقصه نمی توانست برگزار شود و مناقصه لغو گردید. همچنین با توجه به اینکه صورتجلسه شماره 8746 مورخ 26/4/1401 سازمان انتقال خون نسبت به خرید دستگاه های با تکنولوژی magnet از شرکت فردآور آزما در پرونده موجود است و مشابه با این صورتجلسه، صورتجلسه عدم الزام به برگزاری مناقصه راجع به خرید دستگاه های با تکنولوژی solidphase از شرکت تک تام نیز در پرونده موجود است اظهارات سازمان انتقال خون مبنی بر وجود انحصار در وارد کننده در خصوص هر یک از تکنولوژیهای موجود در ایران و همچنین استراتژی سازمان بر توسعه و گسترش سیستم اتوماسیون گروه بندی خون ، محمول به صحت است با توجه به اینکه سازمان انتقال خون با استناد به بند الف ماده 29 قانون برگزاری مناقصات، اقدام به انعقاد قرارداد خرید دستگاه های گروه بندی خون با روش عدم الزام به برگزاری مناقصه نموده است. اعضاء شورای رقابت با توجه به مراتب فوق بروز رویه ضد رقابتی از جانب سازمان انتقال خون در خرید دستگاه های با تکنولوژی magnet از شرکت فردآور آزما را محرز ندانسته و به اتفاق آراء تصمیم خود را نسبت به بی حقی شاکی و رد شکایت اتخاذ و اعلام می‌نمایند .
تصمیم صادره حضوری و طبق ماده (63) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون مذکور می‌باشد.

موضوع دوم: شکایت شرکت شرکت زرین رویا

در خصوص شکایت شرکت زرین رویا به شماره 1342-01-17-و مورخ 30/06/1401 به طرفیت شرکت های بافتینه و بافتسان با موضوع قیمت گذاری منسوج نبافته (یکی از اقلام و مواد اولیه در تولید محصول پوشک) توسط تولیدکننده انحصاری آن یعنی بافتینه و بافتسان؛ با توجه به مفاد شکایت تقدیمی، گزارش کارشناسی پرونده، اعضاء شورای رقابت به اتفاق آراء تصویب نمودند با عنایت به انصراف شاکی از ادامه روند بررسی پرونده و نظر به فقدان دلایل کافی مبنی بر وقوع تخلف و رویه ضدرقابتی در موضوع حاضر، مستنداً به مواد (13) و (18) آیین‌نامه اجرایی نحوه تحقیق و بازرسی، رسیدگی به شکایات و اجرای آرای شورای رقابت مصوب سال (1395) و بند ب ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی، اعضای شورای رقابت به اتفاق آرا رای به رد شکایت و مختومه شدن پرونده صادر نمودند.

موضوع سوم: شکایت شرکت صنایع پزشکی فارمد مبنی بر سوءاستفاده از قدرت مسلط سازمان انتقال خون در انجام مناقصات به‌منظورخرید کیسه خون

درخصوص شکایت شرکت صنایع پزشکی فارمد به طرفیت سازمان انتقال خون به شماره 1900/00/17 مورخ 2/9/1400 با موضوع ایجاد انحصار ؛ شورای رقابت با توجه به محتویات پرونده و استماع اظهارات طرفین و گزارش کارشناسی پرونده و نظرات اداره کل تجهیزات پزشکی که در پرونده موجود است و با توجه به بند 12 ماده 2 قانون اساسنامه سازمان انتقال خون که در بیان وظایف و اختیارات این سازمان بیان می‌کند که (تعیین شرایط استاندارد برای جمع‌آوری، نگهداری خون و فراکسیون های پلاسما، وسایل مورد مصرف، صدور کارت و شرایط پزشکی مجاز برای اهداء‌خون). همچنین با توجه به تأکید اداره کل تجهیزات پزشکی که صدور مجوز برای تأسیس خط تولید کیسه خون در صلاحیت این اداره است ولی در نهایت با توجه به اینکه خریدار نهایی سازمان انتقال خون می‌باشد الزامات اختصاصی بر عهده آن سازمان می‌باشد. همچنین در نامه شماره 2045/664 مورخ 20/6/1401 این اداره کل خطاب به شاکی بیان داشته است که صدور و تمدید پروانه تولید کالاهای آن شرکت منوط به رفع نقص و تأییدیه مجدد سازمان انتقال خون است. در نهایت مشخص می‌شود که سازمان انتقال خون به عنوان متولی امور مربوط به خون در کشور است و رعایت الزامات مد نظر این سازمان برای تمامی تولید کنندگان الزامی است. با توجه به مدارک و مستندات موجود در پرونده که تعداد بسیاری از واحدهای استانی سازمان انتقال خون به دفعات ایرادات متعددی نسبت به محصولات شرکت فارمد بیان داشته اند و صلاحیت این سازمان در تشخیص سلامت خون و استانداردهای آن، در این امر از حدود اختیار خود تجاوز نکرده است. با توجه به صورتجلسات متعدد که سازمان انتقال خون پس از لغو مناقصات به دلیل وجود ایراد در کیسه‌های خون شرکت فارمد و دیگر تأمین کنندگان، که تنها شرکت دارای صلاحیت فنی شرکت پیشرو تشخیص فرد آور باقی مانده است با استناد به بند الف ماده 29 قانون برگزاری مناقصات، اقدام به انعقاد قرارداد خرید کیسه خون با روش عدم الزام به برگزاری مناقصه نموده است. اعضاء شورای رقابت با توجه به مراتب فوق بروز رویه ضد رقابتی از جانب سازمان انتقال خون در عدم برگزاری مناقصات و انعقاد قرارداد خرید کیسه خون را محرز ندانسته و به اتفاق آراء تصمیم خود را نسبت به بی حقی شاکی و رد شکایت اتخاذ و اعلام می‌نمایند.
تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی می باشد.

موضوع چهارم: شکایت آقای امیرحسین لقبی بیدگلی مبنی بر عدم صدور مجوز تولید خوراک دام

درخصوص شکایت آقای امیرحسین لقبی بیدگلی از سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و اداره دامپزشکی استان اصفهان به شماره ثبتی 17/00/1526 مورخ 17/7/1400 با موضوع عدم صدور مجوز تولید خوراک دام؛ اعضای شورای رقابت پس از بررسی پرونده و استماع اظهارات طرفین پرونده و استماع گزارش کارشناسی پرونده و با توجه به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برخلاف قانون از صدور مجوز امتناع کرده است، چرا که دلایلی که برای عدم صدور برشمرده است دو دلیل است که هر دو مردود می باشند؛ دلیل اول اشباع بودن ظرفیت تولید است که این دلیل برخلاف تبصره 2 ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی می باشد و دلیل دوم که عدم اهلیت شاکی به دلیل نداشتن پروانه توزیعی در زمینه خرده فروشی نیز باید گفت که چنین شرطی در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار مربوط به این مجوز ذکر نشده است و لذا این دلیل نیز برخلاف تبصره 2 ماده 7 قانون مذکور می باشد و مردود می‌باشد.
لذا اعضاء شورای رقابت به اتفاق آراء وقوع رویه شدید رقابتی موضوع تبصره 2 ماده 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را محرز دانسته و براساس بند 3 ماده 61 قانون مذکور دستور به توقف رویه ضد رقابتی مبنی بر صدور مجوز مورد درخواست شاکی (مجوز تولید خوراک دام در شهرستان آران و بیدگل) را صادر و اعلام می‌نماید. تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی می‌باشد.