منو

اخبار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز مطرح کرد

کارشناس بازار سرمایه در واکنش به هجمه ها علیه بورس و ناکارآمد خواندن آن از سوی برخی مدیران قدیمی گفت: سازو کار بورس مشکل ندارد روزی که معاون اول رییس جمهور نرخ دلار 4200 تومانی را اعلام کرد، به این موضع اعتراض کردیم چرا که اقتصاد سازوکار خود را داشته و دوران بگیر و ببند و نگاه تعزیراتی گذشته است.






عبدالله رحیم لوی بنیس در گفت و گو با بورس نیوز تصریح کرد:هیچ مسیر و عنصری غیر از بورس برای کنترل عرضه و تقاضا مفسده ایجاد کرده و آثار آن به مراتب بدتر از آن چیزی خواهد بود که اکنون وجود دارد. وی با اشاره به شرایط متفاوت اقتصادی و اجتماعی در اوایل انقلاب و زمان جنگ گفت: دوره ای عملکرد موفق و تجربه خوبی در سهمیه بندی کالاها و دیدگاه های تعزیراتی داشتیم ولی آن تجربه موفق مربوط به زمان جنگ و اوایل انقلاب بود و فرهنگ و اخلاق جامعه و تفکرات مردم به گونه دیگری بود و امروز آن شرایط را در جامعه نمی بینیم.


رحیم لوی بنیس ادامه داد: با اعلام نرخ دلار 4200 تومانی، رانتی ایجاد شد که امروز همه به آن معترف بوده و همینطور در اسفندماه سال گذشته نیز با توزیع دلار ایجاد رانت شد و اگرالان شاهد صف طولانی متهمان اقتصادی در دادگاه ها و تلویزون هستیم این آثار رانتی بوده که به دست مسولان خواسته یا ناخواسته ایجاد شده است. وی افزود: اگر این تصمیم گرفته شود که محصولات پتروشیمی و فلزی از طریق مکانیزم مدیریت بازار عرضه شود ، رانت سخت تری ایجاد خواهد شد ، بورس یک بازار شفاف بوده و کمترین رانت در آن وجود دارد، البته بورس ما بازار کاملی نیست که بتوان آن را خیلی شفاف دید ولی در شرایط موجود بهتر از این مکانیزم برای مدیریت عرضه و تقاضا وجود ندارد.


برخی مدیران دولتی طی هفته های اخیر از ناکارآمدی سیستم بورس و خصوصا بورس کالا و عدم قابلیت و کارایی آن در شرایط اقتصادی کنونی جامعه سخن گفته اند این سخنان با واکنش مسوولان بورس و فعالان بازار سرمایه همراه بود.


منبع: بورس نیوز
مورخ 30 شهریور 1397
روابط عمومی مرکز ملی رقابت