منو

اخبار

رادیو گفت‌وگو در بحثی میان کارشناس فضای مجازی و یک عضو مرکزملی فضای مجازی موضوع گرانی اینترنت همراه را پیگیری کرد.سیدهادی سجادی، معاون اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در مصاحبه با برنامه "صبح و گفتگو" اعلام کرد: بر اساس اصل ۴۴، دست شورای رقابت را باز گذاشتیم تا در حوزه مقوله های ضد رقابتی و رفع انحصار مداخله کند و این قانونی خوب است.








وی افزود: قبل از اینکه سندی را منتشر کنیم، شورای رقابت در چند پرونده انحصار در فضای مجازی ورود و مسائل را حل و فصل کرده است.
سجادی خاطرنشان کرد: قانون کامل است و ما نیز اذعان داریم قانون مصوب خوب است و شورای رقابت هم بخوبی عمل می کند.
وی در عین حال به خصوصیات و مشخصه های خاص فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به همین دلیل، با حضور شورای رقابت در کمیسیون تنظیم مقررات فضای مجازی بحث های مفصلی ترتیب دادیم و سندی را احصا کردیم که توسط رئیس جمهور هم تایید و به شورای رقابت ابلاغ شد.

سجادی افزود: بر اساس این سند ابعاد انحصار در فضای مجازی و حوزه های ضد رقابتی با معیارها و ابعاد مختلف به شورای رقابت اعلام و کمیته ای تخصصی تشکیل شد تا در این زمینه شورا را کمک دهد. همچنین در این بخش تحلیلی در رادیو گفت‌وگو نجفی سولاری، کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه انحصار در فضای واقعیِ کسب و کار به شدت رواج دارد، به رادیو گفت‌وگو گفت: واردات برخی کالاها در دست ۵ الی ۶ نفر است؛ لذا رفع انحصار در کسب و کارهای مجازی به رفع آن در فضای واقعی باز می گردد.

وی حُسن فضای مجازی را شفاف سازی برای دولت دانست و افزود: اگر دولت الکترونیک به معنای واقع حاکم شود، مردم به اطلاعات مربوط به کسب و کارها دسترسی می یابند. نجفی سولاری اضافه کرد: در رابطه با دولت هوشمند قانونی وجود دارد که همه اطلاعات مربوط به فعالیت ها را در سامانه قرار داده تا مردم بدان دسترسی داشته باشند.

وی افزود: مردم باید بدانند در حوزه کسب و کارهای مجازی چه خبر است و این رویه به چه شکل اتفاق می افتد! نجفی سولاری گفت: اینکه رهنمودی به شورای رقابت اعلام شده، جای سوال دارد که چرا اینترنت در انحصار چند نفر بوده و چه کسی در مقابل این گران فروشی بیش از حد حامی مردم ایران است؟

وی با اعلام اینکه اگر انحصا در فضای مجازی وجود نداشت، چنین اتفاق رخ نمی داد، گفت: آیا شورای رقابت اختیار دارد تا بداند چه بلایی بر سر مردم در رابطه با گران فروشی اینترنت نازل شده است؟ در این میان سجادی در پاسخ به نجفی سولاری گفت: در حوزه فروش اینترنت انحصاری وجود ندارد و انواع اپراتورها و شرکت های خدمات رسان در این زمینه کار می کنند و مردم هم مختار به انتخاب هستند.

وی افزود: اینکه همه اپراتورها تعرفه را با هماهنگی یکدیگر افزایش دهند، سازمان تنظیم مقررات رادیویی مداخله کرده و در حال حل مسئله است. اگر این موضوع در اختیار شورای رقابت باشد طبیعتا پرونده به این نهاد ارجاع خواهد شد.


منبع:رادیو گفتگو
مورخ 25 مرداد 1399
روابط عمومی مرکز ملی رقابت