منو

اخبار

دکتر رضا شیوا با حضور در تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره فرمول قیمت گذاری خودرو افزود: از سال ۱۳۹۲ که وارد بحث قیمت گذاری خودرو شدیم فرمول ما فرمول سقف قیمتی بود یعنی سه تا متغیر «تورم بخشی»، «کیفیت» و «بهره وری» در فرمول ما وجود دارد لذا با این سه متغیر برای چندین سال قیمت گذاری کردیم.








وی ادامه داد: از بهمن سال ۱۳۹۷، وزیر وقت صمت، برداشت اشتباهی از ابلاغیه سران قوا داشت و به شورای رقابت نامه نوشت که از قیمت گذاری خارج شویم و از آن موقع خارج شدیم تا اخیراً​ که از ما خواستند دستورالعمل قیمت گذاری را ارائه کنیم.

ایشان اضافه کرد: امروز دستورالعمل شورای رقابت را نهایی و برای تایید به ستاد تنظیم بازار ارسال کردیم. وی افزود: از بهمن سال ۱۳۹۷ تاکنون قیمت خودرو در کارخانه افزایش نداشته و افزایش کنونی قیمت بازار، ساختگی است تعدادی دلال و منفعت طلب وارد بازار شدند که از قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم وارد شود و تکلیف را مشخص کند. آقای شیوا ادامه داد: زمانی که شورای رقابت وارد شود حتما قیمت حاشیه و کاذب شکسته خواهد شد.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه جلسات متعددی با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار داشتیم، گفت: در آخرین جلسه که با حضور وزیر صمت داشتیم، وی دستوالعمل ما را تایید کرد و از ما خواست آن را نهایی و ارائه کنیم. آقای شیوا افزود: باید قسمت تقاضا را محدود و کاری کنیم که مصرف کننده نهایی، خریدار خودرو باشد بنابراین باید محدودیت‌هایی را بگذاریم.

وی اضافه کرد: شورای رقابت بر اساس ماده ۵۸ قانون اجرای اصل ۴۴, موظف است برای قیمت گذاری، دستور العمل ارائه کند و آن را برای تایید به ستاد تنظیم بازار بفرستد. رئیس شورای رقابت تاکید کرد: همه قیمت‌های فعلی ساختگی و دست چند نفر است و اگر قوه قضاییه وارد شود و این چند نفر را بازخواست و خودرو‌های دپو شده را وارد بازار کند قیمت‌ها شکسته خواهد شد. آقای شیوا گفت: قیمت‌های کنونی اگر بشکند امکان دارد ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت‌ها کاهش یابد. وی افزود: قیمت کنونی خودرو حباب دارد و عده‌ای در تلاش برای نگه داشتن این حباب هستند و این حباب را باید بترکانیم تا قیمت‌ها واقعی شود.




منبع:خبرگزاری صدا و سیما
مورخ 20 اردیبهشت 1399
روابط عمومی مرکز ملی رقابت