در راستای فعالیتهای فرهنگی درونسازمانی و ایجاد نشاط و همافزایی با سیاستهای کلان کشور، مراسم جشن عید فطر با چاشنی مسابقهای برای درک بیشتر شعار سال و وظایف همکاران مرکز ملی رقابت با اعلام نتایج این مسابقه، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، در این ویژه برنامه سیدمحمدرضا سیدنورانی رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان و اهمیت پاسداشت آن، عید فطر را شروع پاکیزگی و طهارت دانست و اظهار داشت: درک و ترویج ابعاد معنوی این ماه یک تکلیف شرعی است.
وی در ادامه با اشاره به شعار سال نو، مشارکت همکاران مرکز در تفسیر وظایف شورا و ارتباط آن با سیاستهایی که به تحقق جهت تولید منتج میشود را نمودی از نحوه مشارکت مردمی دانست که بایستی بسیار عمیقتر و نهادینهتر شده در اقتصاد کشور بازتاب داشته باشد.
گفتنی است برای نخستین بار در دور سوم شورا، امور تبلیغی و ترویجی به عنوان بخشی از برنامههای رئیس شورا و مرکز ملی رقابت قرار گرفته و در این حوزه دستاورهای مطلوب و فعالیتهای ویژهای در جریان است.
مورخ 25 فروردین 1403
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال با تشکیل جلسات متعدد با هدف بازنگری دستورالعمل تلفن ثابت مصوبه 466 شورای رقابت در خصوص اصلاح مفاد دستورالعمل پیشین، به بحث و بررسی پرداختند.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، کارگروه اقتصاد دیجیتال طی برگزاری جلسات متعددی با موضوع بازنگری دستورالعمل تلفن ثابت مصوبه 466 شورای رقابت، در خصوص نحوه به روزرسانی تعرفه تلفن ثابت، بهای تمام شده محاسباتی به تفکیک خدمات شرکت مخابرات که طی مصوبه ۴۶۶ شورا، این شرکت ملزم به ارائه آن در صورتهای مالی شده بود و اصلاح مفاد دستورالعمل تلفن ثابت مصوبه 466 شورا، به بررسی و تبادل نظر پرداختند.
علاوه بر آن با طرح موضوعات مربوط به شرایط دسترسی به شبکه ارتباطات ثابت و رسیدگی به شکایات مشترکین اینترنت ثابت، تصمیم گرفته شد ضمن رسیدگی موردی به شکایات، با توجه به انحصاری بودن بازار، درخصوص شرایط دسترسی فعالان به این بازار ، در جلسات آتی بحث و بررسی انجام شود. لازم به ذکر است تمام موضوعات مصوب در کارگروه اقتصاد دیجیتال، جهت تصویب نهایی و صدور رأی در شورای رقابت مطرح خواهد شد.
گفتنی است: کارگروه اقتصاد دیجیتال بر اساس رأی شورای رقابت و با هدف تسهیل و تمهید رسیدگی به رویههای ضد رقابتی در بازار های مرتبط با فنّاوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کارهای مرتبط با فضای مجازی تشکیل شده است. یکی از وظایف این کارگروه بازنگری دستورالعمل تلفن ثابت مصوبه 466 شورای رقابت مورخ 10 خرداد ماه 1400 و تهیه پیشنویس و اصلاحیه آن است.
مورخ 16 اسفند 1402
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
افتتاحیه اولین همایش سالانه بینالمللی رقابت در ایران با حضور رئیس شورا و مرکز ملی رقابت و جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران اقتصاد در دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت در راستای برگزاری نخستین همایش سالانه بینالمللی رقابت در ایران، مراسم افتتاحیه این همایش با حضور اعضای شورای رقابت و اندیشمندان و پژوهشگران اقتصادی برگزار شد.
در این همایش سید نورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت به ارائه گزارشی از عملکرد دوساله شورا و مرکز ملی رقابت و تبیین اهمیت این نهاد در اقتصاد کشور پرداخت و اظهار داشت: اقامه قسط و دادرسی در حوزه اقتصاد برای شفافیت و تعادل بازار که منجر به رفاه و رضایت مردم است، از مهمترین وظایف این شوراست.
همچنین در ادامه ولی رستمی، عضو حقوقدان شورا و استاد دانشگاه، امیر احمد ذوالفقاری، اقتصاددان و استاد دانشگاه، امیرعباس علاءالدینی، حقوقدان و استاد دانشگاه، کیومرث حیدری استاد دانشگاه و حسن پورسیدآقایی، استاد دانشگاه در سخنانی به تبیین زوایای مختلف کارکردهای شورای رقابت، چالشهای موجود در حوزه تنظیمگری، معیارهای شناسایی بازار و رویههای ضدرقابتی پرداختند و اقتصاد ایران را از منظر رقابتپذیری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
به گفته سخنگوی شورای رقابت این برای نخستین بار در حیات مرکز ملی رقابت است که این مرکز افق فعالیتهای خود را به جهت تبیین ضرورتها و اهمیت این شورا گسترش داده و با برگزاری یک همایش بینالمللی در راستای مراودات یک سال گذشته خود به ویژه با اعضای بریکس، عزم پرچالش اما راسخی برای مبارزه با رویههای ضدرقابتی در اقتصاد در پیش گرفته است.
گفتنی است پس از این افتتاحیه و برگزاری سلسله نشستهای تخصصی در موضوعات روز این عرصه، اولین همایش سالانه بینالمللی رقابت در ایران در 23 خرداد 1403 برگزار خواهد شد.
فراخوان مقالهها در محورهای:
1. دامنه رقابت و انحصار در اقتصاد ایران
2. تنظیمگری انحصارات طبیعی در اقتصاد ایران
3. قیمت گذاری در اقتصاد ایران
4. تسهیل مجوزهای کسب و کار و رقابت پذیری فعالیتهای اقتصادی
5. مقیاس بهینه فعالیتهای اقتصاد و انحصار
6. تنظیمگری رقابت و ثبات اقتصادی
7. تنظیمگری کسب و کارهای دیجیتال و سکوهای کسب و کار مجازی
8. چالشهای حقوقی و قضایی تنظیمگری رقابت
9. اقتصاد سیاسی توسعه رقابت در اقتصاد ایران
10. رقابت و فعالیتهای اقتصادی شرکتهای دولتی و بخش عمومی غیر دولتی
در دبیرخانه همایش و در بازههای زمانی اعلام شده مورد بررسی قرار گرفته و آثار برتر در زمینه تسهیل رقابت و منع انحصار در راستای فرهنگسازی مؤثر بر جامعه علمی و تصمیمسازان اقتصادی، معرفی خواهند شد. علاقهمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مرکز ملی رقابت به آدرس www.nicc.gov.ir و یا دبیرخانه این همایش جهت شرکت مراجعه نمایند.
دریافت فایل فراخوان اولین همایش سالانه بینالمللی رقابت در ایران
مورخ 14 اسفند 1402
روابط عمومی مرکز ملی رقابت