منو

مصوبات جلسات

جلسه پانصد وهشتاد و ششم شورای رقابت مورخ 1402/04/24 برگزار شد

موضوع اول: شکایت شرکت اندیشه صنعت مهرزاد از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی مبنی بر "عدم پاسخ به استعلام اداره میراث فرهنگی و گردشگری

درخصوص شکایت شرکت اندیشه صنعت مهرزاد به طرفیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی طی شکوائیه شماره ثبتی 2258-01-10-و مورخ 1401/09/29 مبنی بر "عدم پاسخ به استعلام اداره میراث فرهنگی و گردشگری "، اعضای شورای رقابت با توجه به مفاد شکایت تقدیمی و با صرف نظر از اینکه هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار در هفتاد و دومین جلسه در مورخ 1401/10/12 مجدداً وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور) را در درگاه ملی مجوزهای کشور به عنوان مرجع صدور مجوز مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی و تیرپارک ها تغییر داده است؛ به استناد تبصره 4 ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی، مراجع صادرکننده مجوز موظفند ثبت درخواست مجوزهای خود را بصورت الکترونیکی (غیرکاغذی) انجام دهند. نظر به اینکه شاکی، مدارکی که اثبات کننده ثبت الکترونیکی شکایت در درگاه مورد اشاره را به این شورا ارائه نداده اند، فلذا اعضای شورای رقابت به اتفاق آراء حاضرین به علت عدم کفایت ادله تصمیم خود را مبنی بر قابل رسیدگی نبودن و رد شکایت صادر و اعلام می‌نماید. تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی می‌باشد.

موضوع دوم: شکایت آقای بابک استاد عباسلو از شرکت اسنپ مبنی بر محاسبه مبلغ اضافی بیش از میزان مصرف واقعی

در خصوص شکایت آقای بابک استاد عباسلو به طرفیت شرکت اسنپ پی به شماره 659-02-17-و مورخ 1402/02/24 مبنی بر محاسبه مبلغ اضافی بیش از میزان مصرف واقعی؛ اعضای شورای رقابت با توجه به مفاد شکایت تقدیمی و نظر به این که موضوع شکایت شاکی قابل انطباق با هیچ کدام از مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست¬های کلی اصل 44 قانون اساسی (مرتبط با وظایف و اختیارات شورای رقابت) نمی¬باشد؛ فلذا اعضای شورای رقابت به اتفاق آراء حاضرین در جلسه رسیدگی، تصمیم خود را مبنی بر قابل رسیدگی نبودن موضوع در شورای رقابت و رد شکایت مطروحه، صادر و اعلام می‌نماید. تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی می‌باشد.

موضوع سوم: شکایت آقای حسین لطیفی از جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران مبنی بر" عدم صدور مجوز مشاور رسمی مالیاتی"

در خصوص شکایت آقای حسین لطیفی به طرفیت جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران طی شکوائیه شماره ثبتی 2558-01-17-و مورخ 1401/11/09 با موضوع عدم صدور مجوز مشاور رسمی مالیاتی، اعضای شورای رقابت با توجه به مفاد شکایت تقدیمی و مستفاد از مفاد شکایت نامه و لایحه تقدیمی شاکی، اعتراض ایشان به نحوه محاسبه نمرات در آزمون مربوط به مشاوران رسمی مالیاتی می‌باشد. نظر به این که موضوع شکایت شاکی قابل انطباق با هیچ کدام از مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی (مرتبط با وظایف و اختیارات شورای رقابت) نمی‌باشد؛ فلذا اعضای شورای رقابت به اتفاق آراء حاضرین در جلسه رسیدگی، تصمیم خود را مبنی بر قابل رسیدگی نبودن موضوع در شورای رقابت و رد شکایت مطروحه، صادر و اعلام می‌نماید. تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی می‌باشد.

موضوع چهارم: شکایت آقای محمدعلی ابراهیمی از شرکت اسنپ مبنی بر "ناعدالتی و تأخیر در توزیع سوخت"

در خصوص شکایت آقای محمدعلی ابراهیمی به طرفیت شرکت اسنپ به شماره 1032-02-17-و مورخ 1402/03/23 با موضوع ناعدالتی و تأخیر در توزیع سوخت، اعضای شورای رقابت با توجه به مفاد شکایت تقدیمی و نظر به این که موضوع شکایت شاکی قابل انطباق با هیچ کدام از مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی (مرتبط با وظایف و اختیارات شورای رقابت) نمی‌باشد؛ فلذا اعضای شورای رقابت به اتفاق آراء حاضرین در جلسه رسیدگی، تصمیم خود را مبنی بر قابل رسیدگی نبودن موضوع در شورای رقابت و رد شکایت مطروحه، صادر و اعلام می‌نماید. تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی می‌باشد.

موضوع پنجم: شکایت آقای مهدی قدیری مطلق از شرکت اسنپ مبنی بر " عدم پرداخت 230 تومان کرایه مسافر"

در خصوص شکایت آقای مهدی قدیری مطلق به طرفیت شرکت اسنپ طی شکوائیه شماره ثبتی 1036-02-17-و مورخ 23 /03/1402 با موضوع عدم پرداخت 230 تومان کرایه مسافر، اعضای شورای رقابت با توجه به مفاد شکایت تقدیمی نظر به این که موضوع شکایت شاکی قابل انطباق با هیچ کدام از مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی (مرتبط با وظایف و اختیارات شورای رقابت) نمی‌باشد؛ فلذا اعضای شورای رقابت به اتفاق آراء حاضرین در جلسه رسیدگی، تصمیم خود را مبنی بر قابل رسیدگی نبودن موضوع در شورای رقابت و رد شکایت مطروحه، صادر و اعلام می‌نماید. تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی می‌باشد .

موضوع ششم: شکایت آقای علیرضا آل عباس از اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی مبنی بر تأخیر در تمدید "پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقیقی"

درخصوص شکایت آقای علیرضا آل عباس به طرفیت اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی طی شکوائیه شماره ثبتی 1024-02-17-و مورخ 23/03/1402 مبنی بر تأخیر در تمدید "پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقیقی"، اعضای شورای رقابت با عنایت به محتویات پرونده و نظر به ادعای شاکی پرونده مبنی بر ثبت درخواست تمدید پروانه در تاریخ 04/02/1402، و تأخیر و وقفه یک و نیم ماهه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران جهت انجام امور اداری مربوط به تمدید پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقیقی و به استناد ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت مسکن مکلف است در صورت کامل بودن مدارک متقاضیان، ظرف مدت حداکثر یکماه نسبت به تمدید پروانه اشتغال اقدام نموده و در صورت رد تقاضا یا وجود نواقص، مراتب را به طور کتبی و با ذکر دلیل به متقاضیان اعلام نماید. علیرغم تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی در صدور یا تمدید پروانه‌های اشتغال به کار مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی استان ها در در درگاه ملی مجوزهای کشور، به عنوان متولی صدور یا تمدید مجوزهای مربوط عنوان گردیده‌اند. فلذا اداره کل مذکور ملزم به رعایت مواعد قانونی مندرج در ماده 22 آیین نامه صدرالذکر می‌باشد. نظر به مطالب معنونه و با عنایت به مستندات ارائه شده از سوی شاکی و عدم حضور و عدم ارسال لایحه دفاعیه از سوی مشتکی عنهم پرونده در جلسه رسیدگی، شورای رقابت مقرر نمود اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی به جهت تأخیر در بررسی مدارک متقاضیان و صدور پروانه موضوع شکایت، مرتکب رویه ضدرقابتی موضوع تبصره 2 ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی (تأخیر بیش از ظرف زمانی تعیین شده در درگاه در صدور مجوز) گردیده است. با توجه به اینکه قانونگذار رویه ضد رقابتی موضوع تبصره 2 ماده 7 را به رویه های ضد رقابتی ذیل ماده (۴۵) از این قانون الحاق و اضافه نموده، موضوع مشمول ضمانت اجراهای ذیل ماده (۶۱) از قانون اشعاری خواهد بود. فلذا شورای رقابت با اکثریت آراء حاضرین و مستنداً به صدر و بند (۳) از ماده اخیر، تصمیم خود را مبنی بر دستور به توقف اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی از ادامه ارتکاب رویه ضد رقابتی صدرالذکر و عدم تکرار آن، از طریق رعایت مواعد قانونی و انجام امور مربوط به تمدید پروانه متقاضیان در مهلت حداکثر یکماهه مندرج در ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان و درگاه ملی مجوزهای کشور، اتخاذ نمود. تصمیم صادره غیابی و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در شورای رقابت و پس از آن ظرف مهلت 20 روز، قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی می‌باشد.