شورای رقابت بر اساس تکلیف خود که در قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساس تصریح شده است، اقدام به تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری در جلسه ۵۴۳ مورخ 1401/11/11 نمود که بر اساس ماده (۲) این دستورالعمل، بازار خودروی سواری انحصاری تشخیص داده شد و بر اساس بند ۵ ماده (۵)، عرضه خودرو را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو پیش بینی نموده است. با توجه به الزامی بودن مصوبه مذکور شورای رقابت، هر گونه اقدام بر خلاف این دستورالعمل، تخلف محسوب میشود. با در نظر گرفتن اینکه در شرایط کنونی ثبات نسبی در این بازار برقرار شده است، هرگونه اقدام مغایر با دستورالعمل مصوب این شورا، منجر به اخلال در بازار و تشویش افکار عمومی خواهد شد. لذا با توجه به اطلاعیه عرضه اخیر برخی از محصولات خودرویی در بورس کالا رویه مذکور بایستی متوقف گردد.
مورخ 24 خرداد 1402
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
با استناد به رأی هیأت تجدید نظر شورای رقابت، اعتراض خودروسازان به مصوبه 543 خودرویی شورا، مردود اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، هیأت تجدید نظر شورای رقابت در تجدیدنظرخواهی اعتراض خودروسازان نسبت به مصوبه 543 شورای رقابت، طی رأی 127/02/ه ت خود اعلام کرد: درخصوص تجدید نظرخواهی شرکتهای ایران خودرو، مدیران خودرو، آتی موتور، بهمن موتور نسبت به دستورالعمل تنظیم بازار خودرو های سواری نظر به اینکه اولاً؛ به لحاظ اقتصادی، شاخص تمرکز بازار خودرو نشانگر درجه قدرت انحصاری بالا در بازار خودرو است و محدویت های ناشی از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال 1401 کل کشور و قانون ساماندهی صنعت خودرو و ممنوعیت ورود خودرو نیز بر انحصاری بودن این بازار افزوده است. بنابراین در انحصاری بودن این بازار تردیدی وجود ندارد. ثانیاً؛ به رغم ادعای تجدیدنظرخواهان، تعیین شرایط برای متقاضی خرید خودرو، با توجه به قید عبارت "مقدار وشرایط دسترسی به بازار کالاها وخدمات انحصاری"در بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل(44) در حیطه صلاحیت شورای رقابت می باشد. ثالثاً؛ شورای رقابت راساً اقدام به تعیین قیمت ننموده بلکه بر اساس فرمول ارایه شده توسط کارگروه خودرو مبادرت به تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری کرده و استخراج قیمت بر اساس این فرمول را به سازمان حمایت به عنوان نهاد متولی تعیین قیمت ارجاع داده است.
شایان ذکر است هیأت تجدید نظر شورای رقابت در این رأی تبصرهای با مضمون "کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند وعمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از 5 سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند" به بند 4 ماده 4 دستورالعمل 543 شورای رقابت الحاق داشته است.
مورخ 21 خرداد 1402
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
كُلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوتِ وَنَبلوكُم بِالشَّرِّ وَالخَيرِ فِتنَةً وَإِلَينا تُرجَعونَ
درگذشت جناب آقای دکتر جواد اسلامی عضو محترم هیأت تجدید نظر موجب تألم و تأثر خاطر گردید. این مصیبت را به خانواده گرامی ایشان و اعضای محترم هیأت تجدید نظر تسلیت عرض می نمایم. از درگاه پروردگار متعال برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و خانواده مکرم، صبر و اجر مسئلت مینمایم.
سیدمحمدرضا سیدنورانی
علیرغم گزارش یکی از بخشهای خبری صدا و سیما در خصوص مشکلات بخش ثبت نام سامانه مرکز ملی رقابت، روابط عمومی این مرکز با رد ادعای مطروحه گزارش داد این سامانه از نظر فنی و محتوایی در شرایط مطلوبی است.
این گزارش میافزاید سامانه مرکز ملی رقابت با اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند، قابلیت احزار هویت داشته و از جمله سامانههای تعاملگر و مطلوب در حوزه خدمترسانی است. این گزارش با رد ادعای مشکلات در ثبت شکایت، فراگیری مشکل سرعت اینترنت در بارگزاری را یکی از احتمالات طرح این ادعا دانست.